We zijn inmiddels 5 keer naar de VS geweest. De eerste twee keer reden we er rond in een gehuurde personenauto, in het zuid-oosten (o.m. Florida). Daarna drie keer op camperreis in het noord-westen van de VS en in Canada.
- 2025: 4 weken Noord-Amerika in mei/juni
- 2023: 5 weken noord-Amerika in september/oktober
- 2022: 4 weken naar noordwest-Amerika in september
- 2022: 4 weken – de februarimaand in Florida (VS)
- 2019: naar de VS, 16 dagen Florida in februari
Techniek
Wat neem je mee? Enkele tips betreffende de ’techniek’: mobiele telefoon, tablet, laptop.
In Amerika is de spanning uit stopcontacten slechts 120 volt in plaats van de bekende 230 volt thuis, in Europa. Daar komt bij dat ze andere stekkers hebben dan wij. Gelukkig werken bijna alle (laptop)voedingen, ladertjes en dergelijke ook op 120 volt! Bestudeer eventueel de kleine lettertjes op zo’n apparaat: op de meesten staat tegenwoordig: Input 100-240V-50/60Hz.
Maar dan die stekker. Een Amerikaanse stekker heeft twee platte pennen en een ronde aardpen. Daarvoor zijn zogenaamde reisstekkers of wereldstekkers te koop. Zelf heb ik een geaarde Amerikaanse stekker gekocht en die gemonteerd aan een verdeelblok met veel stopcontacten: voor de laptop, de elektrische tandenborstel, scheerapparaat en ladertjes voor telefoon, tablet, digitale camera enz.
Daarnaast nemen we een USB-verdeelkastje mee. In de cabine van de camper gebruik ik mijn eigen navigatie-apparaat én mijn mobiele telefoon als hotspot en voor tracking, Femma gebruikt haar mobiele telefoon enz.
Veel campers hebben tegenwoordig in de cabine wel een USB-uitgang, een USB-C-uitgang of zo’n aansteker-gat. Met ons verdeelkastje hebben we voldoende USB-mogelijkheden ter beschikking.
Let wel: is de contactsleutel eruit, dan staat er na korte tijd geen spanning meer op die stopcontactjes! In onze gehuurde camper zaten achterin ook nog 4 van die aansteker-stopcontacten, twee in de eethoek en twee bij het bed. Daar staat wel altijd spanning op, wanneer je eens niet “aan de paal staat”.
Benzine tanken
Wij hebben veel plezier gehad van de website gasbuddy.com. Via de menukeuze “Find Gas” > Search geef je een plaatsnaam op en krijg je een overzicht van de goedkoopste tankstations in je omgeving. Dat scheelt soms aanmerkelijk!
Overigens variëren de benzineprijzen ook behoorlijk per staat. Duur zijn de westelijke staten, goedkoop is het zuidoosten. Dat varieert (op 3 juni 2025) van USD 2,65 per gallon in Mississippi tot USD 4,85 per gallon in California! Een actueel overzicht van de gemiddelden per staat.
Schakelen met een automaat
Eenvoudig: P = Parkeerstand, R = Reverse (achteruit), N = Neutral (vrij) en D = Drive. Meer heb je in principe niet nodig, rijden doe je altijd in de stand D. Maar nu ga je een helling af, en de snelheid wordt steeds hoger… In Europa zeggen we: je gaat in dezelfde versnelling naar beneden als waarin je naar boven bent geklommen.
Op tijd terugschakelen dus. Maar hoe moet dat dan met een automaat?
Het duurde even voordat ik dat in de smiezen had. Vanuit mijn positie achter het stuur was er één knopje dat ik nooit te zien kreeg: zie foto rechts. Die zit verstopt achter het stuur.
Speel er eens mee, helling af. Eén keer op de min drukken en je schakelt automatisch terug naar de 5, nog een keer en je zit in de 4. Doe het met beleid: niet met 100km/uur proberen terug te schakelen naar de derde versnelling. Let op de toeren!
Let op: heb je ‘m in de 3 gezet, dan blijft ‘ie rijden in de 3e versnelling totdat je weer (enkele keren) op de plus drukt. Daarmee geef je de auto de controle terug.
Aanvulling: het schijnt dat de auto automatisch terugschakelt wanneer je ‘m in de stand “tow” zet, alsof je een aanhanger hebt. Daarvoor moet je de knop indrukken op het uiteinde van de versnellingspook.
Kosten brandstof en overnachtingen
In de 28 dagen van 2025 reden we 5355 km, dat is gemiddeld 191 km/dag. De camper van meer dan 6 ton met de zware benzinemotor gebruikte gemiddeld 1 : 4,7. Er ging iets meer dan 1130 liter benzine door, t.w.v. € 947. Dat is € 34 per dag. Door belasting- en accijnsverschillen verschilden ook de benzineprijzen per staat: van € 0,74 tot € 0,94 per liter.
Campings in de VS zijn duur, in totaal € 1319 voor 28 nachten. Dat is gemiddeld € 42,40 per overnachting.
Dezelfde cijfers, maar nu van 2023:
In die 35 dagen in 2023 reden we 8815 km, dat is gemiddeld 252 km/dag. De camper gebruikte gemiddeld 1 : 4,4. Er ging iets meer dan 2000 liter benzine door, t.w.v. € 1930. Dat is € 55 per dag.
Door belasting- en accijnsverschillen verschillen ook de benzineprijzen per staat: van € 0,68 tot € 1,28 per liter. Voor campings waren we in die 35 dagen in totaal € 1652 kwijt. Dat is gemiddeld € 47,20 per overnachting.
Overnachten
Thuis in Europa, met de eigen buscamper, overnachten we redelijk vaak ‘vrij’. Vooral in Scandinavië, maar ook in Duitsland of Frankrijk. Gratis dus. In de VS vinden we dat minder plezierig, daar staan we liever op een camping of RV-park. Een RV is een Recreational Vehicle, een camper of caravan dus.
Met die RV-parken is het een beetje uitkijken. Veel eigenaren van zo’n grote RV wonen op zo’n park, soms in oude, aftandse caravans. De tweede avond in 2025 stonden we op zo’n RV-park waar we een smalle plek kregen tussen twee van die oude bakbeesten, zonder sanitairgebouw en we betaalden meteen de hoofdprijs: USD 66,48. Dat geeft je niet écht een ‘vakantiegevoel’.
Dat overkomt ons niet weer, hebben we afgesproken. Eerst kijken of het wel een leuke plek is, en wat de kosten zijn. En anders nog even doorrijden. Wat ons erg goed is bevallen zijn de “campgrounds” in de Staats Parken. Het wemelt in de VS van de staatsparken en die hebben vaak de mooiste overnachtingsplekken, voor een redelijke prijs. Niet altijd met ‘full hookup’ (stroom, water en afvoer), meestal wel met stroom en water. Dan hebben ze een centraal punt waar je je afvaltanks kunt legen.
Kilometerpakketten
Bij onze Canadese verhuurder betalen we, via ons reisbureau, € 250 voor een pakket van 1000km. We kochten in 2025 4000km en dat bleek te weinig: uiteindelijk reden we 1355km méér. Daarvoor betaalden we aan de verhuurder circa € 0,33 per km. Dat is duurder, maar ook weer niet zoveel duurder. Let op: koop je meer km’s aan pakketten dan je opmaakt, dan krijg je het restant niet terug!
Verkeersregels
Een leuke: tenzij nadrukkelijk aangegeven met ‘no turn on red’, mag je bij elk stoplichtkruispunt rechtsaf wanneer er niets aankomt. De stoplichten gelden dus voor rechtdoor en linksaf, rechtsaf is bijna altijd vrij. Wel uitkijken of er niet iemand aankomt die groen heeft, want die heeft voorrang!
Ook even wennen: op zo’n snelweg met heel veel rijstroken maakt het niet uit in welke baan je rijdt, ze gaan je gewoon links en rechts voorbij. Vrachtwagens blijven rustig ‘hangen’ op de linker rijbaan.
En dan nog deze: rijd je rustig 75 of 80km/uur met de camper waar 90km/uur is toegestaan, dan ben je wettelijk verplicht om even aan de kant te gaan wanneer er 5 of meer auto’s achter je rijden! Er wordt weinig ingehaald, ogenschijnlijk blijven ze rustig achter je rijden, maar ze zitten zich wel op te vreten achter het stuur! Dus laat ze er even langs, wanneer de mogelijkheid zich voor doet.
Meer verkeersinfo op www.allesamerika.com/autorijden-amerika