2019: Nazomer Engeland/Schotland – week 1

Meer foto’s in Femma’s fotoblog.

Klaar voor vertrek! Buurman Herman zwaait ons uit.Woensdag 4 september 2019
We vertrekken rond 12.00 uur uit Kampen richting Lelystad. Daar nemen we de dijk naar Enkhuizen, in Noord-Holland zetten we koers naar IJmuiden. Via Amsterdam is korter, maar daar hebben we geen zin in.

Geen files, de reis verloopt vlot en om kwart voor twee staan we vlak voor IJmuiden bij een tankstation om de tank vol te gooien. Dat is is Nederland waarschijnlijk goedkoper dan in het Verenigd Koninkrijk. (Blijkt achteraf mee te vallen; de diesel is daar omgerekend 10% duurder.)

Om kwart over twee staan we voor de check-in. Er is nog geen rij. De paspoorten worden gecontroleerd en de marechaussee wil even in de camper kijken. Om half drie zijn we al aan boord en kunnen we onze hut gaan opzoeken! Alle tijd, het buffet begint pas om half zes.

Een tafeltje aan het raam, wat wil je nog meer?Het was een heerlijk en erg mooi buffet. We waren als één van de eersten in het restaurant (we hadden honger!) We kregen een mooi tafeltje, aan het raam. Perfect! En we verlaten de haven van IJmuiden.

Het is koud en érg winderig op het panoramadek!Na het eten wandelen we nog eens over het schip. We kijken in de grote ‘tax-free’ shop, bekijken de verschillende café’s en barretjes aan boord en gaan even buiten zitten in de zon, op het voorste panoramadek. Er is zon, maar het is er ook stormachtig! Een vriendelijke Duitse maakte de foto van ons (links).

We zitten nog een poosje in een fauteuiltje aan een raam, drinken een kop koffie en gaan op tijd naar bed. Op zee is het al donker.
Vandaag gereden: 147 km.

Op de rivier de Tyne, op weg naar de aanlegplaats.Donderdag 5 september 2019
Een onrustige nacht. Er staan flinke golven en het schipt stampt en rolt. Als ie nét verkeerd op een golf botst horen we een flinke klap van de voorkant. Dat is niet ver van onze hut. Elke keer als dat gebeurt (het gaat de hele nacht door) schrikken we wakker.
We zijn er vroeg uit, lekker even douchen in onze mini-douchecabine en dan een grote kop thee. De maag is nog wat van streek van die copieuze maaltijd van gisteravond…

Het ontschepen verloopt ook vlot, om 10.30 uur (half tien Engelse tijd) rijden we Newcastle in op zoek naar een parkeerplaats aan de Tyne om koffie met een ontbijt te maken. Die vinden we, in de zon, het is prachtig weer!

Aan de Tyne in Newcastle.

We doen een wandeling in de richting van de Milenniumbrug en maken een paar foto’s. Dan zien dat we dat drukke Newcastle weer uitkomen, op weg naar het noorden langs de kust.

Een Britstops-overnachting achter het café/winkeltje.In de loop van de middag komen we aan bij een café/winkel uit de Britstop-gids in het dorpje Amble. Ben je lid van Britstops dan mag je bij veel pubs, inns en tearooms gratis overnachten. Het boek kost € 36 maar die heb je snel terugverdiend. Hier blijven we, beetje bijkomen, vanavond vroeg naar bed!
Vandaag gereden: 77 km, totaal 224 km. Overnachting gratis.

Even wat boodschappen bij de groenteboer...Vrijdag 6 september 2019
Na het ontbijt doen we een uitgebreide wandeling naar de haven in Amble. Daarbij bezoeken we zowel de de plaatselijke groenteboer (foto rechts) als de bakker (foto onder) voor wat hartige lekkernijen: heerlijke English pastries. Daarna verlaten we het plaatsje om 10.00 uur. We volgen de kust langs mooie, oude vissersdorpjes.

Pastries en English breakfast om mee te nemen.We gaan vandaag richting St. Abbs, een oud vissersdorpje dat wel de parel van deze kust wordt genoemd. Rondom St. Abbs zoek ik een plekje waar ik met de camper vrij uitzicht heb over de Noordzee richting Scandinavië én Nederland. Ik wil zaterdagmiddag graag meedoen met de Europese VHF-contest, een radiowedstrijd in de 2 meterband, 144-146 MHz.
Ik heb daar wat hulp bij gehad van een Schotse radioamateur die hier woont, Jim Edgar GM4FVM. Jim zit zelf in Frankrijk komend weekend, maar hij is voor mij op onderzoek uit geweest! Het is nu aan ons om te kijken wat de meest geschikte plek is.

Op de kade in St. Abbs.In Eyemouth kijken we eerst voor een geschikte plek. De plek die ik had uitgezocht valt tegen, dus maar verder naar St. Abbs. Een mooie camperplek aan de haven, maar geasfalteerd en langs een muur. Hoe zet ik hier morgen een richtantenne op, op een mastje van 5 meter? Je krijgt hier geen haring in de grond, er is ook geen paal om het mastje tegenaan te zetten…

Prachtig uitzicht over het historisch havenplaatsje St. Abbs. Femma zit te lezen in de auto.We gaan kijken bij een camping die me is aangeraden door John: Drone Hill, gelegen bovenop een heuvel, een voormalig vliegveldje van de RAF uit de Tweede Wereldoorlog. De camping is knudde (daar had John al voor gewaarschuwd) maar de ligging en het uitzicht over zee lijkt perfect.
We overleggen met de beheerder over een geschikte plek en spreken af dat we morgenochtend terugkomen. Vandaag staan we aan de haven in St. Abbs!
Vandaag gereden 124 km, totaal 348 km. Overnachting GBP 10 (€ 10,90).

Zaterdag 7 september 2019
Na het ontbijt wandelt Femma nog even naar boven, naar het bezoekerscentrum, om wat te kopen. We vertrekken uiteindelijk van de kade in St. Abbs om 10.45 uur, met bestemming de camping op de heuvel, 10 km verderop.

De entree van de camping... Rechts een oude RAF-bunker.Om 11.00 uur zijn we op de camping en installeren ons. Camper rechtzetten, stroom aansluiten, antennespullen ‘uit het ruim’ tevoorschijn halen. Het in elkaar zetten van de 13 elements richtantenne met een boom (drager) uit 6 delen is nogal even werk.

Eerst moeten de boom-delen aan elkaar gemonteerd.  Dan moeten die 12 elementjes op de boom geschroefd worden, én de dipool.  En dan, na een uurtje knutselen, zit ie in elkaar!
De antenne, met een sjorbandje op de achterbumper.Wanneer alles in elkaar zit, coaxkabel eraan, mastje eronder komen we tot de conclusie dat ie het best ongetuid achterop de camper kan staan! De totale hoogte wordt zo 4,50 meter, de antenne zit op 4.35m. Goed genoeg. Met twee extra touwtjes aan de voorkant van de antenne kunnen we ‘m vastzetten zodat ie niet uit zichzelf gaat draaien, door de wind.

En dan de contest, die begint om 15.00 uur lokale tijd. Om kort te gaan: knudde! Het is nu 19.00 uur, wanneer ik dit schrijf, en ik heb nog maar 4 verbindingen gemaakt. Twee met schotse stations in de omgeving en 2 (met moeite) met Engelse stations op respectievelijk 580 en 770km afstand…
Ik denk niet dat we hier morgen mee doorgaan tot 15.00 uur. Waarschijnlijk breken we morgen in de loop van de ochtend op.

Het vrije uitzicht vanaf de heuvel de camper. Links nog een RAF-bunker.
Overigens: dit is de derde dag met fantastisch weer! De wind is in de loop van de ochtend gaan liggen, de lucht is blauw en volop zon.
Vandaag gereden: 10 km, totaal 358 km. Overnachting GBP 15,0 (€ 16,50).

Zondag 8 september 2019
Ook vanochtend gaat het niet veel beter met de contest. Ik maak nog een paar verbindingen, o.m. met Wales en ik hoor een Fransman bij Calais en een groot Belgisch conteststation. Beide te zwak voor een verbinding, dus rond 11 uur ruim ik de boel op en pak de antenne weer in.

De oude watermolen Preston Mill.Tegen 13.00 uur zijn we klaar om te vertrekken. Watertanks gevuld, toilet leeg, we kunnen er weer even tegen. We gaan verder noordwaarts langs de kust en bezoeken de Preston Mill, een middeleeuwse watermolen die nog is gebruikt voor de opnamen van de televisieserie Outlander.

Golfbaan met vreemd eilandje op de achtergrond.Onderweg langs de Schotse kust zie je veel golfbanen. Hadden ze dat spelletje niet hier in Schotland uitgevonden? Veelal (in dit gebied) liggen ze langs de kust en de kliffen.

Uitzicht op North Berwick vanuit de camper.We stuiten op een camperplaats aan zee, hoog boven de kliffen. Prachtig uitzicht op het stadje North Berwick. Het is nog vroeg, maar we blijven hier overnachten.
Vandaag gereden: 50 km, totaal 408 km. Overnachting gratis.

Routeoverzicht van week 1.Het kaartje laat zien hoe we de afgelopen week zijn gereden.

[Verder naar week 2…]